Tignes


Tignes to jedna z najlepszych stacji narciarskich w Europie, wraz z sąsiadującą sławną stacją Val d’Isere tworzą rozległy obszar narciarski Espace Kily liczący 300 km tras zjazdowych.

O prymat najlepszego miejsca do uprawiania sportów zimowych w Europie obszar ten konkuruje z innym francuskim terenem, sławnymi Trzema Dolinami (Les Trois Valles) a opinia co do tego który obszar jest lepszy często staje się przedmiotem sporów wśród zapalonych narciarzy i snowboardzistów. Francuzi w ramach kampanii promującej swoją stację na folderach, mapkach i innego rodzaju reklamach dotyczących Espace Killy zamieszczają opis że, jest to najpiękniejszy teren narciarski na świecie (Le plus bel espace de ski du monde).

Nazwa Espace Killy (przestrzeń Killy’ego) została nadana tym terenom na cześć legendy narciarstwa francuskiego, trzykrotnego złotego medalisty olimijskiego i wielokrotnego mistrza świata w narciarstwie alpejskim Jean’a Claude’a Killy. Tignes i Val d’Isere to dwie oddzielne, różniące się pod względem stylu stacje znakomicie jednak uzupełniające się co dodaje całemu pięknemu obszarowi dodatkowego uroku.

Val d’Isere położone na wysokości 1850 m n.p.m. swoją nazwę zawdzięcza bliskości przełęczy Col de I’Isearan, to stacja w większości wybudowana w latach trzydziestych XX wieku z typowymi dla tego okresu zabudowaniami, mimo tego że w stacji powstają coraz to bardziej nowoczesne obiekty nie straciła swojego Sabaudzkiego klimatu dawnych lat, gdzie nie ilość narciarzy a klimat i urok stacji był ważniejszy. W sumie znajduje się tutaj 150 km tras narciarskich. Zdaniem wielu narciarzy i snowboardzistów na terenach przyległych do Val d’Isere znajdują się najlepsze obszary do freeride’u a znakomite trasy zjazdowe zadowolą nawet najbardziej wybrednych. Prawdziwy narciarz nie może pominąć tych, gdzie odbywały i nadal odbywają się największe narciarskie imprezy, Olimpijska „La Face de Bellvarde” (dł. 2,7 km, różnica poziomów 930 m , nachylenie 63%) czy równie wymagająca „Rhone-Alpes” (dł.2,2 km różnica poziomów 691 m) na których każdy może spróbować swoich sił. Dodatkowym magnesem spragnionych śniegu narciarzy i snowboardzistów jest całoroczny lodowiec Pissaillas z którego zjechać można trasą czerwoną jak również, ku uciesze mniej zaawansowanych narciarzy chcących podziwiać widoki z najwyższych szczytów, trasą niebieską. Do Val d’Isere zaliczana jest również oddalona o 1,5 km nieco mniej urokliwa wioska La Daiile (1785 m n.p.m.) z nową i już typowo komercyjną architekturą wielkich apartamentowców. Jest ona połączona wyciągami i trasami z całym obszarem a na szczególną uwagę zasługuje tutaj superszybka kolejka „Funival” wjeżdżająca w skalny tunel i w 4 minuty pokonująca różnice wzniesień 908 m.

Do Tignes z Val d’Isere przedostaniemy się wyciągiem krzesełkowym Borsat Express na grzbiet Col de Fresse potem już w dół łatwymi trasami do Tignes Val Claret, możemy też zjechać trochę niżej do szerokiej 8 osobowej kanapy Tommeuses wyciągającej nas obok szczytu Toviere skąd zjeżdżamy do Tignes Le Lac, ten drugi wariant dla bardziej zaawansowanych narciarzy ponieważ ostatnia część zjazdu to oznaczona kolorem czarnym „trolles”. Słabsi narciarze mają jeszcze jedną opcję, zrezygnować ze zjazdu na nartach trasą „trolles” wsiąść do gondoli Aeroski i bez stresu zjechać nią do Le Lac.

Chcąc dojechać bezpośrednio do Tignes samochodem, kierujemy się na Bourg Saint Maurice skąd mamy już 18 km podjazdu momentami dość krętą alpejską drogą. Po drodze mijamy zjazd do położonej niżej najstarszej i najładniejszej wioski Tignes les Brevieres (1550m n.p.m.), jest ona zaliczana do obszaru narciarskiego Super Tignes i do której będąc już na centralnych wyżej położonych stokach możemy zjechać na nartach, prowadzi tutaj m.in. trasa Vallon De La Sache uznawana za najtrudniejszą w Tignes (2,8 km długości, różnica poziomów 770 m). Oprócz Les Brevieres najbardziej oddalonej od głównego Tignes w skład obszaru wchodzą jeszcze: Tignes Les Boisses (1850m n.p.m.), centralna stacja czyli Tignes Le Lac (2100m n.p.m.) nazwana tak ze względu na usytuowanie przy małym alpejskim jeziorze (słowo lac w języku francuskim znaczy jezioro) , nowoczesna Lavachet i położona po drugiej stronie jeziora Val Claret. Wioski te połączone są siecią wyciągów i tras narciarskich, do każdej z nich można też dostać się kursującymi przez cały dzień darmowymi Ski Busami.

Stację Les Brevieres będzie można jeszcze zobaczyć w ostatnim etapie podjazdu, gdy będziemy przejeżdżać drogą prowadzącą przez zaporę. Będzie ona widoczna w dolinie po prawej stronie natomiast po lewej stronie zapory ukaże się nam sztuczne jezioro Lac du Chevril. To właśnie pod lustrem wody tego jeziora znajduje się miejsce, gdzie kiedyś była stara alpejska wioska Tignes zalana w 1952 roku, od której nazwę przejęły wyższe tereny obecnej stacji narciarskiej. Zaraz za zaporą usytuowane jest Tignes les Boisses 1850 m n.p.m. z repliką starego kościoła zbudowanego na wzór tego z zalanej wioski. Jeszcze kilka kilometrów jazdy i mijamy rozwidlenie dróg, w lewo Val d’Isere w prawo Tignes i po paru minutach dojeżdżamy do centrum stacji.

Wjeżdżając do Tignes od razu rzucają nam się w oczy wysokie betonowe bloki Le Lavachet, niespecjalnie pasujące do pięknego krajobrazu otaczających nas szczytów by już za chwilę wjechać do głównego Tignes (Tignes Le Lac). Jest to stacja wybudowana w latach sześćdziesiątych i podobnie jak w innych tego typu stacjach z tego okresu np. Val Thorens, stworzenie jak największej ilości miejsc noclegowych było głównym założeniem przy jej projektowaniu. Trzeba jednak przyznać że wielkie nakłady finansowe potrzebne do stworzenia takiego „kombinatu narciarskiego” zaowocowały powstaniem jednej z najbardziej nowoczesnych stacji narciarskich w całych Alpach. Ogromna ilość superszybkich wyciągów dostępnych praktycznie z każdego miejsca, bez względu na to czy mieszkamy w Tignes Le Lac, Lavachet czy Val Claret oraz doskonale rozwinięta infrastruktura stacji sprawia że, stała się ona ulubionym miejscem dla turystów z całej europy również w okresie letnim.

Jest tutaj czynny cały rok (krótka przerwa trwa od maja do połowy czerwca) lodowiec Grande Motte (3656 m n.p.m.) do którego najłatwiej dostaniemy się z Val Claret „kretem” czyli podziemną kolejką Funiculaire, która w dziesięć minut wywiezie nas na wysokość 3032 m n.p.m., tam od razu możemy przesiąść się do wagonu gondoli Grande Motte i dostać się prawie na sam szczyt lodowca na wysokość 3456 m n.p.m., gdzie mamy do wyboru kilka tras czerwonych oraz jedną czarną i wszystko to przez 10 miesięcy w roku.

Imponująca wysokość na jakiej jest położone Tignes 2100 m n.p.m. a także oszałamiająca ilość przepięknych tras zrobiła na nas takie wrażenie że, stacja ta stała się ulubionym miejscem dla naszych klubowych wyjazdów. Specyficzny mikroklimat sprawia że nie ma tutaj problemów ze śniegiem, obfite opady zdarzają się tu nawet w maju, na szczęście trwają krótko i już przy błękitnym niebie możemy rozkoszować się widokami alpejskich szczytów oraz jazdą po najlepszych w europie trasach. Obserwując ogromną ilość narciarzy z całej Europy odwiedzających Tignes (jak większość najlepszych francuskich stacji z szeroką ofertą atrakcji dostępnych po zamknięciu wyciągów tzw. apres-ski , szczególnie upodobali ją sobie Anglicy) utwierdzamy się w przekonaniu że, jesteśmy w centrum światowego narciarstwa, gdzie każdy znajdzie cos dla siebie, bez względu na to czy szuka tylko mocnych wrażeń na stokach czy także dobrej zabawy i rozrywki.

Walory całego obszaru Espace Killy doceniane są nie tylko przez turystów, w 1992 roku podczas Olimpiady Zimowej w Albertville w Val d’Isere została rozegrana najbardziej spektakularna konkurencja narciarska zjazd gigant i supergigant mężczyzn, w 2007 roku w Tignes była meta 8-go etapu Tour de France i dzień odpoczynku przed kolejnym etapem a kadra reprezentacji Francji w piłce nożnej przygotowywała sie tutaj przed Mistrzostwami Świata w Piłce Nożnej, w 2009 roku odbyły się w Val d’Isere Mistrzostwa Świata w Narciarstwie Alpejskim a to tylko wybrane z większych imprez organizowanych w tym rejonie.

Każdy odwiedzający Tignes ma możliwość wykupienia karnetu na cały obszar Espace Killy i tym samym jazdę po wszystkich trasach Tignes oraz połączonej sąsiedniej Val d’Isere lub drugi tańszy wariant karnet tylko na obszar SuperTignes do którego można dokupić rozszerzenie np. na jeden lub kilka dni na cały Espace Killy. Istnieje też możliwość kupna karnetu na najmniejszy obszar Plein Soleil (część obszaru Tignes) ale mamy tutaj możliwość jazdy tylko po 34 trasach południowej części obszaru co raczej nie jest praktykowane przez osoby które przyjechały tutaj na dłużej.

W Tignes najniższe miejsce do którego prowadzą trasy narciarskie to 1550 m , najwyżej położony punkt tras 3456 m co daje imponującą różnice poziomów ponad 1900 m. Najdłuższa trasa Genepy 5,5 km długości, najtrudniejszy zjazd Le Vallon de la Sache 2,8 km długości.W Tignes mamy do dyspozycji 65 tras w tym 8 czarnych, 16 czerwonych, 40 niebieskich i jedna zielona co łącznie daje nam 150 km tras narciarskich.

Cały obszar Espace Killy (Tignes i Val d’Isere) to 129 tras : 14 czarnych, 36 czerwonych, 59 niebieskich, 20 zielonych, w sumie mamy 300 km tras narciarskich obsługiwanych przez 97 różnego rodzaju wyciągów.



Autor: T.Ś.

Cennik klubowicza


Wszystkie ceny w tabeli podane zostały jako całkowity koszt imprezy wraz z karnetem narciarskim, zakwaterowaniem oraz transportem (kliknij na wybraną nazwę stacji w celu otrzymania dodatkowych informacji).

Data Miejsce Info Status
04.10.2014 - 08.10.2014 Molltaler - lodowiec Cena: 560 pln (bez karnetu)
11.10.2014 - 15.10.2014 Molltaler - lodowiec Cena: 560 pln (bez karnetu)
05.12.2014 - 14.12.2014 Les Orres - ski test Nobile Cena: 990 pln + (150 pln)*1
09.01.2015 - 18.01.2015 Val Thorens Cena: 1520 pln + (150 pln)*1
30.01.2015 - 08.02.2015 Valmeinier / Valloire Cena: 1450 pln + (150 pln)*1
06.03.2015 - 15.03.2015 St.Gervais / Chamonix 1590 pln + (150 pln)*1

1 - Taksa klimatyczna płatna na miejscu (10 euro / za cały pobyt)
* Kwota w nawiasie stanowi cenę pakietu żywieniowego
** Wycieczka fakultatywna dodatkowo płatna
*** Szczegółowe informacje dotyczące poszczególnych terminów w dziale Wyjazdy
**** Ceny w tabeli są cenami obowiązującymi tylko dla członków Skiklub.pl

Koszty imprez ustalane są w oparciu o aktualny kurs euro w stosunku do PLN wg. kursu NBP dlatego cena końcowa w walucie polskiej może ulegać zmianie wraz ze zmianą kursu euro. Cena nie zmienia się po wpłynięciu wymaganej kwoty na konto. W przypadku gdy wpłacana jest zaliczka a pozostała część w późniejszym terminie, każda z wpłat przeliczana jest po osobnym aktualnym na dany dzień kursie. W razie pytań i wątpliwości proszę o kontaktowanie się z nami (dział: kontakt).